Laaja keskustelusarja kulkee läpi Suomen

Miltä tuntuisi istua kahvipöytään tuntemattomien kanssa ja kehittää ideoita hyvään tulevaisuuteen?

Suomen askeleet -kansalaiskeskusteluissa pohditaan eri puolilla Suomea, millaista on hyvä elämä, miten eriarvoisuutta tasataan ja kuinka rakennetaan siltoja eri ihmisryhmien välille.

Keskustelusarja lähtee liikkeelle lauantaina 21.1. Puumalasta, ja tilaisuuksia järjestetään alkuvuodesta kaikkiaan yli 30 paikkakunnalla sekä ulkosuomalaisten parissa.

Suomenkielisten keskustelujen lisäksi ruotsinkielisiä tilaisuuksia järjestetään Helsingissä ja Vaasassa.

Syntyneet ideat julkaistaan keväällä verkossa kaikkien arvioitaviksi. Sen jälkeen ne jalostuvat paikallisten nuorisovaltuustojen käsissä uuteen muotoon.

Ulos mielipidekuplista

Kansalaiskeskustelut ovat osa 100 askelta Suomen tulevaisuuteen -hanketta, jota koordinoi sivistysjärjestö Kansanvalistusseura (KVS).

– On aika puhkaista mielipidekuplat, joissa turvallisesti kellutaan. Haluamme rakentaa demokraattisten keskustelujen sarjan, jossa kuunnellaan ja kunnioitetaan jokaista. Menetelmää on useassa maassa käytetty yhteisten ratkaisujen löytämiseksi, mutta Suomessa tätä ennen lähinnä paikallisesti, sanoo KVS:n hallituksen puheenjohtaja Cay Sevón.

Metodina käytetään keskustelevan demokratian World Café -menetelmää. Sen avulla monitaustaiset osallistujat luovat pienryhmissä uusia ideoita ja löytävät yhteisiä näkemyksiä. Saman pöydän ääreen istuminen lieventää vastakkainasettelua ja opettaa vastavuoroisuutta.

Suomen askeleet on laajin yhtäläinen kansalaiskeskustelu koskaan Suomessa.

Näin askeleet etenevät:

• Tilaisuuksiin ilmoittaudutaan ennakkoon osoitteessa 100askelta.fi.
  • Jokaiseen keskusteluun mahtuu 30–80 osanottajaa.
  • Ideointiin virittää eri alojen asiantuntijoiden alustukset.
  • Keskustelusarjan jälkeen kaikki saavat äänestää ratkaisuja verkossa.
  • Lopputulema luovutetaan päätöksentekijöille.
  • Tuloksia esitellään heinäkuussa Porin SuomiAreenalla.

100 askelta Suomen tulevaisuuteen -hanke vahvistaa suomalaisia yhdistävää keskustelukulttuuria sekä toisia kuuntelevaa ja kunnioittavaa asenneilmastoa.

Hanke on mukana valtioneuvoston kanslian Suomi 100 -ohjelmassa ja kuuluu valtioneuvoston rahoittamiin hankkeisiin.

Kansanvalistusseura edistää sivistynyttä ja moniäänistä keskustelua, joka pohjautuu kriittiseen ajatteluun ja tutkittuun tietoon. Keskustelusarjan toteuttamisessa on mukana kansalaisjärjestöjä, kansalaisopistoja ja korkeakouluja lähes kaikista maakunnista sekä ulkomailta.

Ilmoittautuminen ja paikkakuntien aikataulu osoitteessa 100askelta.fi.

Lisätiedot:

projektisuunnittelija Anne Tastula, anne.tastula@kvs.fi, 040 152 3830

toimitusjohtaja Pirkko Ruuskanen-Parrukoski, pirkko.ruuskanen-parrukoski@kvs.fi, 050 563 4671